MOR Czechoslovak je Československý klan herní série Arma
Co u nás najdete:
– Předem připravené mise, ve kterých hned od začátku znáte všechny úkoly a podmínky výhry.
– Mise typu TvT (tým vs tým) vždy na jeden život, o velikosti 80 vs 80 hráčů, bez AI jednotek, nascriptovaných situací a Zeuse (Dia).
– Všechny mise se hrají na nejtěžší možnou obtížnost, z pohledu první osoby, bez zaměřovacích křížů, minimapy a podobnýh pomůcek.
– Pokročilý medický systém, reálná balistika, fyzika a mnoho dalších možností, které jsou do hry přidány pomocí ACE a dalších doplňků.
– Komunikace pouze prostřednictvím TaskForceArrowhead radia (TFAR), které do hry vnáší tu správnou atmosféru.
– Reálné zbraně, vybavení a technika odpovídající armádě za kterou hrajete (RHS, BAF, BW…).
– Různorodost a originalita každé mise, jak budou úkoly splněny záleží na plánu a taktice štábu (HQ) a na samotném provedení hráčů. Mise mjí různé podmínky a prostředí (CUP Terrains a mnoho dalších map)
– Týmovou hru, spolupráci, zkušené hráče, stejné možnosti pro všechny a možnost rozvoje.
– Disciplínu ve hře, bez které se TvT mise hrát nedají. Určeného velitele (SQL) poslouchají všichni bez rozdílů postavení v klanu.
– V každé misi je hlavní velení (HQ), které má připravenou nějakou taktiku a plán. Naprosto každý tým má svého velitele (SQL), který poslouchá rozkazy HQ. Nikdo nechodí sám za sebe.
– Taktiku, plánování, strategii, výcvik s různými zbraněmi a vybavením, možnost volby role a týmu pro každou misi zvlášť.
– Přímé přenosy, sestřihy a záznamy našich her na Youtube a fotky ze hry na Facebooku, články a návody na našem fóru.
– Příjemné přátelské prostředí, zábavu a možnost zahrát si téměř každý den v týdnu a to ne jen Armu.
Co u nás nenajdete:
– dětinské a nezodpovědné chování
– AI jednotky
– bedny plné zbraní a vybavení (běžně hrajeme za obyčejné vojáky, nebo třeba za Talibánce, takže k tomu máme odpovídající vybavení)
– zapnutý chat ve hře (jakékoliv psaní během hry s jiným hráčem je přísně zakázáno)
– pohled 3. osoby, zaměřovací kříž, automatické označení vaší pozice v mapě, pomůcky k rozeznání přátel / nepřátel…
– pěkný a filmově vypadající postup, který vás dovede k vítězství (kdo s námi chce hrát musí počítat s tím, že protivník může být prostě lepší a v TvT hrách musí vždy někdo prohrát)
– MIL-SIM, v misích se nezaměřujeme na striktní používání armádních taktik a postupů, a za odehrané mise nerozdáváme žádné odznaky.
– respawn ani revive, případně live time
– pevně dané role/pozice a týmy jednotlivých členů (všichni musí umět všechno, tým je tak silný, jako nejslabší článek v tomto týmu)
Souhrn:
Předem dány jsou jen cíle mise a vybavení, zbytek se vyvíjí průběžně během hraní v závislosti na situaci. V našich hrách nenajdete „Zeuse (správně Dia)“, který by hru ovlivňoval podle svého, ani nic podobného. Mise jsou připravené předem včetně vybavení jednotlivých hráčů (nemáme volné zbraně v bednách a podobně – vyjma munice), vozidel atd. Jsou známé cíle mise a základní obecné info o nepříteli, ale není známá taktika a plány nepřítele, ani není předem dána naše taktika a postup. Taktiku pro každou stranu připravují předem určení lidé, kteří budou v dané misi dělat HQ a s taktikou seznámí ostatní hráče během briefingu před misí. Stejná mise tedy může probíhat milionem různých způsobů, zaleží na tom, co si dané HQ vymyslí. Šance na výhru jedné nebo druhé strany jsou cca stejné a závisejí jen na dobré taktice a plánování HQ, provedení každého velitele (SQL) i jednotlivých hráčů. Mise nám nekazí nepříliš povedené AI jednotky, protože je tam prostě nemáme. Všechny ozbrojené postavy ve hře jsou živí hráči. Ke komunikaci využíváme vysílačky, které realisticky simulují skutečnou komunikaci. Naši hráči mají výzbroj a vybavení odpovídající realitě, takže u nás neuvidíte jednotku složenou ze samých odstřelovačů, s raketometem na rameni a s termovizí v batohu. Složení týmů, výzbroj a výbava odpovídá reálným podmínkám ve skutečném boji, typu jednotek a armádě za kterou hrajete, a díky ACE modu jim odpovídá i míření, ovládání a přesnost zbraní, včetně nutnosti nastavení správného náměru. Hrajeme samozřejmě z pohledu první osoby, bez respawnu, na jeden život, s možností vyléčení menších zranění pomocí ACE medického vybavení.
Historie klanu:
MOR Czechoslovak (tehdy ještě jen jako MOR clan, nebo prostě morclan, ale od počátku s účastí CZ i SK hráčů) vznikl koncem roku 2006, přibližně ve stejnou dobu kdy vyšla hra ArmA – Armed Assault. Založili ho zkušení hráči Operace Flashpoint (té od BIS, dnes známé jako ArmA – Cold War Assault), kteří se spojili ze zrušeného klanu BCST (nástupce bývalého CST), dalších klanů (například i legendárního EPJ), a lidí kteří hráli OFP multiplayer a nebyli dosud v žádném klanu.
MOR na počátku své existence hrál, jako všichni ostatní, hlavně originální mise od autorů hry a od komunity (většinou mise typu CTI, CTF, sector control a podobně), a k tomu začal dělat své vlastní „speciální“ mise (interně nazývané speciálky nebo „specky“), převážně typu coop. Jak vznikaly další nové mise, MOR postupně procházel obdobím misí jako „Evoluce“ (mise nazývané Evolution Blue nebo Evolution Red, to podle toho za kterou „stranu“ se hrálo), Warfare, Domination a dalších, které se hrály pořád dokola. Mimo to jsme se ale vždy snažili o vlastní tvorbu misí, a to jak pro širší veřejnost, tak i misí určených pouze pro náš klan, dělaných „na míru“, s příběhem, někdy i na pokračování. Postupně jsme více a více směřovali k PvP a TvT hraní, až jsme nakonec zcela opustili hru s AI jednotkami a hrajeme (až na vzácné výjimky) už jen s živými hráči, bez AI jednotek, bez nascriptovaných situací a předem daných scénářů průběhu mise.
Hned na začátku se také ukázalo, že klan bez vlastního serveru nemůže rozumně fungovat, a tak jsme se dohodli, že se na něj složíme. V té době šlo o velmi dobrý server na vynikajícím připojení (optika 10/10 mbit/s). A když už jsme měli „železo“, které bez problému zvládne i větší počet hráčů, byla by škoda nechat si ho jen pro sebe, a tak jsme se rozhodli pořádat i mise pro veřejnost, a v době kdy jsme nehráli klanové mise byl server otevřen jako „public“.
Ve spolupráci s C.S.E.C klanem jsme také spustili projekt Válečná zóna, což byly na tehdejší dobu velké coop mise na pokračování, pro několik desítek hráčů, které byly otevřené veřejnosti, a měly sloužit mimo jiné i jako „nábor“ nových hráčů, ale i osvěžení herní scény. Bylo to poprvé co někdo v ČR a SR spustil MP mise pro veřejnost na jeden život, s centrálním velením, se scénářem a briefingem. Zájemci o hru se museli týden předem zaregistrovat na webových stránkách, vybrat si konkrétní postavu (ne všechny postavy byly dostupné pro veřejnost – ty klíčové obsadili předem určení zkušení hráči z klanů), a během briefingu před misí pak dostali konkrétní úkoly pro sebe i svou menší skupinu (fire team nebo družstvo), které pak plnili pod vedením polních velitelů a hlavního velitele mise. Komunikace probíhala na Team Speaku v několika místnostech současně, aby se dosáhlo co největší míry reality, a týmy které byly od sebe daleko se navzájem neslyšely. Hlavní velitel pak pomocí „šeptání“ udílel pokyny polním velitelům. Dnes se samozřejmě používá TFAR mod, který je mnohem reálnější a praktičtější, ale ten tehdy ještě neexistoval. Samozřejmostí bylo nastavení hry na obtížnost veterán. Ve své době to byl vrchol reálnosti jakého šlo dosáhnout, a na CZ/SK scéně to byl jediný projekt tohoto druhu.
MOR byl také první kdo na Československé scéně začal zkoušet a posléze i prosazovat, hraní s ACE modem, který od základu mění hru na více realistickou, a postupně jsme přešli pouze na hraní s ACE.
Bohužel, poté došlo v MORu k neshodnutí některých hráčů, někteří lidé přestali být aktivní, přestaly se dělat nové mise a MOR hrál jenom warfare, při účasti 2-4 hráčů.
V březnu 2014 jsme začali hrát na ruském projektu WOG. Jako první se k tomuto projektu dostal Orracle, který se také snažil udělat podobný mezinárodní herní projekt pro Evropu (Military International Games). S nastavením serveru a technickou správou mu tehdy pomáhal Almost z ruského týmu [A+], který na přelomu března a dubna roku 2014 pozval Orracla na WOG, aby se podíval, jak to u nich funguje. Asi po jednom měsíci jsme začali na WOGu hrát ve 3 lidech jako herní hosti týmu [A+]. Na začátku léta už MOR hrál na projektu WOG, jako cca 5-6 členný tým. V tu dobu jsme byli pouze hosti, kteří si mohli vzít volné sloty, které zbyly po slotování členů projektu.
Momentálně jsme členové projektu WOG, takže máme rezervované sloty na každou misi. Hrajeme sami za sebe a komunikujeme přímo s HQ. Dokonce jsme pokročili tak daleko, že i pravidelně velíme celé straně – jako štáb (HQ). Je to největší úspěch jakého lze na tomto projektu dosáhnout, a MOR si ho cení o to více, že je jediným plnohodnotným členem který nemá ruštinu jako rodný jazyk a přesto dostal tuto možnost.
Změny a „vedlejší produkty“ klanu:
Ne všechno je vždy ideální, a ne všichni se shodnou, a tak na základě interních neshod a později i nepřijatelného chování jednoho z členů došlo v roce 2008 k jeho vyloučení z klanu, a následně i k prvnímu většímu odchodu lidí. Odešlo tehdy asi 5 členů, a založili si nový klan (dodnes fungující klan BTK), s vyhozeným bývalým „MORákem“ v čele. Později se ho sice také „zbavili“, ale k jejich návratu do MORu už nedošlo. Zůstali jsme ale přátelé a spolupracovali jsme ještě dlouhou dobu na společných projektech.
Následovaly pak postupem času ještě další menší neshody a rozepře uvnitř klanu, ze kterých vzešlo několik dalších méně známých nebo později zaniklých klanů a komunit, včetně pokusu o založení „nového MORu“, v čele s lidmi, kteří se tu ohřáli jen krátce, ale z nějakého důvodu si asi mysleli, že s jejich odchodem původní MOR skončí, nebo přestane být aktivní a postupně upadne v zapomnění. MOR ale vždycky byl, je a bude jen jeden, a to ten původní, stále s původními zakládajícími členy ve vedení. Kvůli těmto sporům a nedobrým náladám odešla bohužel i řada dobrých hráčů, kteří dnes nehrají vůbec, hrají sami za sebe, nebo se připojili k jiným klanům. Někteří se k nám zase vracejí, někteří členové jiných klanů k nám přešli, a samozřejmě nabíráme i nové kvalitní hráče z řad nováčků a hráčů mimo klany. Hráče si vybíráme, a mezi členy nepřijmeme nikoho, kdo by nebyl schopen teamové spolupráce a seriózního jednání. V našem klanu nenajdete „puberťáky“, „trolly“ ani „lamy“. MOR je postaven na kvalitě a spolupráci všech jeho členů a dlouholetých zkušenostech z hraní po celém světě.
MOR je od počátku v úzkém kontaktu s tvůrci série Arma, a pomohl testovat a zlepšit některé věci v Arma a Arma 2. S příchodem Arma 3 se nám ale bohužel začalo stávat, že autoři „neslyší“ některé naše námitky a v krátkém rozhovoru s některými tvůrci nám bylo vysvětleno i proč. MOR Czechoslovak a klany, či komunity s podobným změřením (hardcore military) jsou v naprosté menšině oproti ostatním hráčům, a ať se to někomu líbí nebo ne, i Arma, jako každá jiná hra, je postavená na prodejích a zisku, takže ji tvůrci prostě nemohou zcela přizpůsobit menšině požadující simulaci a realitu, na úkor většiny, která si chce prostě zahrát…
Závěrem:
MOR vždy byl trochu kontroverzní klan. Ne, že bychom si to snad přáli. Udělali jsme si možná i pár herních „nepřátel“, ale i hodně přátel a to zejména na zahraniční scéně (Argentina, Velká Británie, Francie, Německo a Rusko). Každý si na nás musí udělat svůj vlastní názor sám, teprve až nás opravdu pozná. A to nejlépe tím, že si s námi zahrajete. Každý je vítán, a každý dostane šanci si s námi zahrát a udělat si vlastní názor.